arrow-right2checkchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-thin-downchevron-thin-leftchevron-thin-rightchevron-thin-upchevron-upcancel
Home » Blog » Mariska van der Velde » Column 3: Interieurstylist aan het werk (2)

Column 3: Interieurstylist aan het werk (2)

Mijn meeste huidige contacten, in verband met lopende opdrachten, zijn intussen ook wel weer bereikbaar dus die mailbox moet maar weer gevuld worden met efficiënte informatie. Even peilen of alles loopt zoals het lopen moet. De stylingplannen voor de diverse komende meubelshowrooms zijn gereed. De lijsten met het gewenste behang, verfkleuren, sfeerverlichting en karpetten zijn compleet.

Mijn zus liep hier laatst de studio binnen en keek haar ogen uit en riep: ,,Wat heb jij een heerlijk werk zeg. Een beetje kleurtjes uitzoeken, mooie lamp voor hier en leuk kleedje voor daar! Relaxed!‘’ Tja, ik vind het ook erg leuk om te doen maar zo relaxed als dat het lijkt is het niet altijd. Als je een succesvolle showroom wilt samenstellen moet je je hoofd er goed bijhouden. 300 tot 1500m2 vol met meubelen is een heel ander verhaal dan aparte woonvertrekken van een huis. Alles moet matchen en één (merk)beleving uitstralen en toch inspirerend en divers genoeg zijn.

Zo kopen wij als consument wel bij de Albert Heijn onze geliefde merkproducten maar gaan wij voor de basisartikelen naar de Aldi of Lidl. Toch? Zo heb je je maaltijd weer compleet. Om in een meubelshowroom nou de klant te kunnen enthousiasmeren om de hele setting te kopen en niet naar de ‘buurman’ te gaan, moet de winkel een kloppend verhaal zijn.

Het bepalen van de juiste (leveranciers voor) woonaccessoires voor een meubel- of slapenspeciaalzaak is cruciaal voor het succes van bijverkopen. Als je bijvoorbeeld als consument op zoek bent naar een nieuwe bank en je vindt het kleed dat er bij gepresenteerd is ook erg mooi, wil je daar doorgaans niet meer dan voor de bank betalen.

Als de winkel duidelijk verdeeld is in verschillende stijlen weet jij sneller waar jij jouw gewenste stijl kan vinden. Zo zal je je daar thuis voelen. Of eigenlijk zo’n sfeertje wil je thuis hebben!

Er moeten dus sfeermakers besteld worden. Om in de setting die juiste beleving te kunnen creëren. De meeste leveranciers hebben hun eigen stijl en prijsniveau. Dat maakt het inzichtelijk. Maar dan krijg je de verschillende levertijden! Planning komt best nauw. De interieurbouwer en schilder staan tegelijk te werken, wanden bouwen, behang erop ( moet ook op tijd zijn!). Deels staan de nieuwe meubels al in het magazijn. Klaar om te pronken. Last but not least komen de woonaccessoires en de styliste over de vloer. Die zetten de puntjes op de i.

Zo’n vijf meubel-/slapenshowrooms staan nu in de planning om er in september weer spik en span bij te staan! Voordat de jaarlijkse oktober Woonmaand weer van start gaat. Voor die tijd ben ik een paar weken zoet met het stylen van de nieuwe bedtextielcollectie in twintig van de Auping Plaza’s en Premiumwinkels in ons land. Aanpakken die hap!

Alles willen in korte tijd

stress is wat je vermijdt

nee, energie is wat ik over hou

en deel dat graag met jou

Mariska van der Velde Interieur- en winkelstyliste

(foto’s: Den Ouden Binnen in Utrecht, Auping Plaza in Drachten, Veldkamp at Home in Apeldoorn, Basisschool Sint Franciscus in Nunspeet)


Reageer

Lees ook:

Column 4: Oktober Woonmaand >
Column 2: Interieurstylist aan het werk (1) >
Column 1: Op bezoek bij de Floriade 2012 >

Terug naar overzicht >>